czwartek, 5 sierpnia 2010

Tytułem wstępu

Witam wszystkich serdecznie. To moje pierwsze wyzwanie czytelnicze. I to jakie! Od razu trafiłam na kraj, który od lat mnie fascynuje. Czuję ogromną motywację, aby wreszcie sięgnąć po klasyków literatury rosyjskiej.
Ale po kolei. Ze zdziwieniem, bo człowiek tak gromadzi i gromadzi, że w końcu sam nie wie, co zgromadził (też tak macie?) znalazłam na swoim regale aż sześć książek pasujących do tego wyzwania. Chciałabym przeczytać wszystkie:

Biała gorączka, Jacek Hugo-Bader
Imperium, Ryszard Kapuściński
Miejsce po imperium, Paweł Reszka
Na imię mi kobieta, Maria Arbatowa
Oparzenie, Wasilij Aksionow
Z archipelagu pamięci, Roman Bortnowski

Do tej listy dochodzi osiem dzieł klasycznych (jak to mówią: lepiej późno niż wcale...), z których jak przeczytam cztery, to będzie dobrze:

Anna Karenina, Lew Tołstoj
Bracia Karamazow, Fiodor Dostojewski
Doktor Żywago, Borys Pasternak
Idiota, Fiodor Dostojewski
Lolita, Vladimir Nabokov
Trzy siostry, Antoni Czechow
Wojna i pokój Lew Tołstoj
Zbrodnia i kara, Fiodor Dostojewski

No i, jak mi któraś z recenzji innych uczestników szczególnie do gustu przypadnie, przeczytam także chętnie coś z nowości. Może sięgnę na przykład po tę słynną Marininę?

W ostatnim czasie przeczytałam dwie powieści pasujące do tego wyzwania, których, jak dotąd, nikt nie wymienił. Obie serdecznie polecam. Są to:

Ofiara 44, Tom Rob Smith - fantastyczny thriller, którego akcja dzieje się w ZSRR
Niezwykłe akty prawdziwej miłości, Danny Scheinmann - tylko część tej powieści dzieje się w Rosji, ale ze względu na kluczową rolę tego kraju w życiu głównego bohatera, myślę, że można ją do listy dodać.

Tyle planu, zobaczymy jak będzie :)

1 komentarz:

  1. Oparzeniu Aksionowa nie dałam rady. Za długie i za dużo bohaterów, poza tym styl jest specyficzny, ale też interesujący. Z jego książek polecam "Wyspę Krym", i "Moskiewską sagę", chociaż ta jest zupełnie innym rozdziałem w jego twórczości. Ma (miał)też trochę irytujący zwyczaj umieszczania swojej osoby (w mniej lub bardziej oczywisty sposób) w swoich dziełach.

    OdpowiedzUsuń