niedziela, 1 sierpnia 2010

Россия - Rassija

Z literaturą rosyjską miałam już do czynienia, a jakże! Nawet w ubiegłym roku przeczytałam piękny "Cichy Don". Jednak zawsze więcej jest jeszcze po stronie "do przeczytania" niż po stronie "przeczytane". Przyjrzawszy się swojej ogólnej liście książek do przeczytania oraz listom wyzwaniowym pozostałych uczestników wytypowałam pozycje, które chciałabym przeczytać. Oczywiście zdaję sobie sprawę z tego, że na pewno nie zdołam wszystkich przeczytać w trakcie tego wyzwania, ale przynajmniej będę wiedziała, z czego wybierać. Do każdej lektury przedstawiam uzasadnienie:
  1. Akunin Boris „Azazel” - ponieważ czytałam już wiele pozytywnych recenzji i od jakiegoś czasu mam na liście książek do przeczytania 
  2. Rybakow Anatolij „Dzieci Arbatu"- ponieważ podpatrzyłam na czyjejś liście i spodobał mi się tytuł. 
  3. Dostojewski Fiodor „Bracia Karamazow” / Wspomnienia z domu umarłych”/ „Biesy” / „Idiota” - ponieważ Dostojewski wielkim pisarzem był, choć jak na razie mnie nie zachwyca (sic!), więc muszę się przekonać, czy nie trafiłam z lekturami w dobry moment, czy jestem wyrzutkiem społeczności czytelniczej, który nie lubi Dostojewskiego 
  4. Marinina Aleksandra „Gra na cudzym boisku” - ponieważ często widuję w księgarniach i jestem ciekawa 
  5. Tołstoj  Lew "Wojna i pokój" - ponieważ "Anna Karenina" była piękna i ogólnie czuję pociąg do wielkich rosyjskich dzieł historycznych 
  6. Bułhakow Michaił - cokolwiek poza MM - ponieważ "Mistrza i Malgorzatę" uwielbiam, a nic poza tą książką Bułhakowa nie czytałam
  7. Kapuściński Ryszard - "Imperium" - ponieważ od dawna widnieje na liście "do przeczytania" i ponieważ ciekawi mnie historia najnowsza
  8. Puszkin Aleksander „Eugeniusz Oniegin” - ponieważ nie znam, a brzmi tak, że powinnam znać 
  9. Gogol Nikołaj „Martwe dusze” - j.w.
  10. Czechow Anton „Trzy siostry”, „Wiśniowy sad” - ponieważ mam na półce i to nawet w oryginale, chociaż moje tempo rozszyfrowywania bukw chyba mi nie pozwoli na swobodne czytanie. Jednak warto probować.
  11. Pasternak Borys „Doktor Żywago” - ponieważ przyjaciółka mi polecała.
  12. Okudżawa Bułat - ponieważ pan od rosyjskiego był wielkim miłośnikiem i nawet nauczył nas śpiewać 3 piosenki Okudżawy. 
  13. Sołżenicyn Aleksander „Archipelag Gułag” - ponieważ zawsze chciałam przeczytać, choć akurat tę pozycję chyba najtrudniej będzie mi zrealizować.
  14. Czapski Józef, "Na nieludzkiej ziemi" - ponieważ od dawna mam na półce i ponieważ czytam teraz książkę, w której wiele razy pojawia się Józef Czapski.
Tak więc przedstawia się moja lista (kolejność przypadkowa). Zobaczymy co z tego wyjdzie :) Paka!

1 komentarz:

  1. Co do Dostojewskiego, to nie radzę się przekonywać Wspomnieniami z domu umarłych, taka mała rada, ale zrobisz jak uważasz :] Bardzo cenię tego pisarza, ale akurat tę książkę zmęczyłam. Składa się głównie z opisu przeróżnych postaci.

    OdpowiedzUsuń