czwartek, 27 stycznia 2011

Dar - Vladimir Nabokov

Autor: Vladimir Nabokov
Tytuł: Dar
Wydawnictwo: Muza
Rok wydania: 2003
Stron: 488
Moja ocena: 4/6

Przystępując do wyzwania "Rosja w literaturze" miałam spore plany czytelnicze. Rzadko sięgam po książki pochodzące z tego rejonu świata. Zawsze chyba powieści te będą mi się kojarzyć z obowiązkowymi lekturami w szkole, a jak coś obowiązkowe to sami wiecie jak się czyta. Dlatego swoją ponowną przygodę z rosyjską literaturą postanowiłam sięgnąć po powieść, znaną i docenioną, uznawaną za jedną z najwybitniejszych powieści rosyjskich pisarzy.
Bohaterem Daru, jest Fiodor Konstantynowicz, młody pisarz - poeta, żyjący na emigracji w Berlinie. Akcja powieści rozpoczyna się pierwszego kwietnia 192... roku (celowa data nie została dokończona). Fiodor właśnie zmienił mieszkanie a jego pierwszy tomik wierszy osiągnął sukces. W powieści poruszane są jednocześnie 3 wątki. Po pierwsze życie pisarza, jego związek z ukochaną Ziną Mertz, oraz spotkania z przyjaciółmi i rozmowy na temat jego twórczości. Drugi wątek to moment pisania powieści biograficznej o ojcu, znanym podróżniku, badaczu motyli - Mikołaju Czernyszewskim. Trzecią część stanowi analiza i krytyka literatury rosyjskiej. Moje wrażenia po przeczytaniu powieści:
1. Książkę czytało mi się dość ciężko, nie bardzo odpowiadał mi język jakim była pisana,
2. Autor trochę skacze po tematyce i czasami nie wiadomo czy to co właśnie czytamy dzieje się naprawdę czy to tylko kolejne marzenie pisarza.
3.Ogólne wrażenie, dobre. Nie jest to łatwa lektura i wymaga dużego skupienia przy czytaniu.

Cieszę się, że udało mi się przeczytać Dar - Nabokova. Pewnie kiedyś jeszcze sięgnę dla porównania po inne powieści lub opowiadania tego autora.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz