sobota, 11 sierpnia 2012

Rozeznanie


Jestem przedstawicielką pokolenia, które języka rosyjskiego musiało się uczyć, a że z natury dosyć niepokorna, to nie mogłam się już sama zmusić, aby coś przeczytać z rosyjskiej literatury. Jak już coś przeczytałam, bo mi kazano, to dziś nie za wiele z tego pamiętam.
W zeszłym roku zaczęłam coś tam podczytywać i coś tam kupować, a ostatnio robiąc przegląd biblioteczki zdałam sobie sprawę, ze książek powiązanych tematycznie z "Rosją w literaturze" mam naprawdę sporo, postanowiłam wiec przystąpić i do tej akcji.
Ostatnio przeczytałam:
Pochowajcie mnie pod podłogą, Pawel Sanajew
Maszeńka, Vladimir Nabokov
Świadek, Ilja Mitrofanow

Zaczynam wiec moja przygodę z literaturą rosyjską od nowa. Z własnej woli oczywiście. Jedna książka miesięcznie wydaje się być realnym celem.

Chciałabym przeczytać:
Anna Karenina - Lew Tołstoj
Lolita, Ada labo żar -Władimir Nabokow
Zbrodnia i kara, Bracia Karamazow, Biesy - Fiodor Dostojewski
Oddział chorych na raka - Aleksander Sołżenicyn
Mistrz i Małgorzata - Michaił Bułhakow
Nocowała ongi chmurka złota - Anatolij Pristawkin
Oparzenie - Wasilij Aksionow
Opowiadania kolymskie - Warłam Szałamow
Dersu Uzała, W ussuryjskim kraju - Władimir Arsenejew
Moskiewska saga (Pokolenie zimy, Wojna i więzienie, Więzienie i pokój)- Wasilij Aksionow
Życie i los - Wasilij Grossman

Z literatury o Rosji:
Biała wilczyca, Wszystkie marzenia świata - Theresa Revay
Biały Rosjanin -Tom Bradby
Caryca - Ellen Alpsen
Przebiśniegi - A. D. Miller
Rosyjska zima - Daphne Kalotay
Róża Sewastopola - Katharine McMahon
Saszeńka - Simon Montefiore
Szare śniegi Syberii - Ruta Sepetys
W cieniu pałacu zimowego - John Boyne

5 komentarzy:

  1. pokaźny zbiór dobrej, literatury, tego szukałem, dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  2. Gdzie kupujesz książki po rosyjsku?

    OdpowiedzUsuń
  3. to trudne pozycje, nie należą do typu przyjemnych i wakacyjnych

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam serdecznie,
    gratuluję bloga i wiedzy.
    Ośmielam się napisać do Pani
    "po prośbie".

    Jestem maniaczką wszelkiej maści list książek, które wyznaczają
    w danym kraju pewien kanon literacki.
    (http://www.pokojksiazek.pl).
    Bardzo interesują mnie listy (lista książek wszech czasów,
    lista 100 najważniejszych książek itp. ) takich książek sporządzone
    właśnie w krajach byłego ZSRR.

    Czy są takie listy?
    Bardzo proszę Panią
    chociaż o mały trop w tej kwestii,
    dziękuję za poświęcony mi czas,
    pozdrawiam serdecznie Małgorzata

    OdpowiedzUsuń
  5. Rosja to fascynujący kraj, pałen sprzeczności.

    OdpowiedzUsuń